Friday, July 2, 2010

Maffin coklat episode 1 (part 5)

‘Waih..mana yang lain?’Madhi bertanya ringkas

‘Entah..ku tak sempat nak ambik tahu’jawabnya.

‘Bodoh punya jawapan!’balas Madhi.

‘Haha..’maskawaih ketawa.Geli hati agaknya.

Bangun menuju ke dapur sambil menjijit halia

‘Halia tu elok tak?’tanya Maskawaih sambil tersengeh-sengeh bak mangkuk tingkat jiran sebelah rumah.Dah bosan bagi perumpaan macam kerang busuk

‘Dah kecut macam kau!!’jawab Madhi berlalu dengan pantasnya sambil ketawakan maskawaih sebelum dicubit sepit ketam besi Si Maskawaih yang pedih itu.Sambung gelakkan maskawaih di dapur.

……………………………………………………………………………………………

‘Ais dah cair dengan sempurna.boleh potong-potong dadu ini ayam’Hatinya berkata dengan naïf.
‘Madhi..masak lebih sikit aku tak mam lagi!!’Sound maskawaih dari ruang tamu.

Madhi Menjuihkan bibir tanpa bersuara.

Seperti wanita melayu terakhir,Madhi memotong ayam dan bahan-bahan yang dperlukan ala-ala chef kat pasar malam hari isnin dengan ayunya..sambil terperasan diri sendiri bercakap dengan penonton-penonton setia di tv1 tapi peka intai-intai celah tingkap bimbang kalau-kalau ada manusia yang lalu lalang.Line clear nampaknya. Cuma berhenti seketika dengan iklan sabun aksi Mak Kiah mengangkat kain bajunya

“Mak Kiah angkat hujan,jemuran dah turun! Katanya perlahan.Teringat salah satu dialog dalam cerita pendekar bujang lapuk..hehe..

‘Okey..semua bahan dah siap dipotong dan siap tersedia dengan sempurna,kita masukkan semua bahan ni ke dalam kuali dan minyak yang sedang panas ye puan-puan’Jelasnya penuh yakin.

Bawang putih
Halia
Cili
Ayam
Aik takkan ni aje bahannya..gampang amat.haha ketawanya bebas sekali..Resepi dari abangku masa zaman bujangnya telah diwariskan padaku pula.Kuat betul pengaruh abangku yang mata sepet ala-ala samurai tu.Lepas tu taruk garam secukup rasa, kacau-kacau sikit dah siap.Bau halia memang menaikkan seleraku.Aku memang amat menggemari rasa halia.Tiada diskriminasi di sini okey?Ngomel Madhi panjang lebar.Dia ketawa-ketawa.

‘Maskawaih!!!’tak sampai 3 saat Madhi memangil namanya terus terdengar derap kaki menuju ke dapur.Sudah lapar benar ini budak ..

No comments:

Post a Comment